6. april 2021

Nyt gratis tilbud skal gøre os alle klogere på kunstig intelligens

Datalogi for alle

Nu er det muligt for alle danskere at blive klogere på den teknologi, der af direktøren for Google er blevet kaldt ”mere gennemgribende end ild eller elektricitet”. Det nye tilbud hedder Elements of AI, er udviklet i Finland og blev lanceret i en dansk version den 6. april 2021 med Datalogisk Institut, Københavns Universitet (DIKU) som akademisk partner.

Elements of AI robot

For at Danmark, Norden og hele EU kan sikre sin konkurrenceevne er kunstig intelligens en hel essentiel byggesten. Kunstig intelligens kan nemlig bidrage til både at spare tid og penge eller yde en bedre service – og det er således en investering i fremtidens kompetencer.

- Finlands beslutning om at give Elements of AI-kurset som gave til danskere og alle EU-borgere har tre formål: at investere i europæernes færdigheder, at øge EU-borgernes forståelse af mulighederne i kunstig intelligens og at styrke Europas digitale lederskab og dermed konkurrenceevne. Transformationen af arbejdslivet, skærpet global konkurrence og bevægelserne på arbejdsmarkedet kræver, at EU-landene investerer i mennesker. Enhver EU-borger skal have mulighed for livslang læring, uanset alder eller uddannelsesmæssig baggrund, siger den finske ambassadør Vesa Vasara, som stod for den officielle “overrækkelse” ved lanceringseventen afholdt i samarbejde med Dansk Industri og DareDisrupt.

Kunstig intelligens for de mange – ikke kun de få

Kunstig intelligens skal ikke længere kun være forbeholdt forskere, studerende og nogle få virksomheder og offentlige institutioner. Elements of AI, som er både gratis og tilgængeligt for alle, skal bidrage til, at hele den brede befolkning bliver klogere på kunstig intelligens.

DIKU er stolt over at være akademisk partner og bidrage til udbredelsen af kunstig intelligens. Helt konkret har en forsker fra DIKU hjulpet med at oversætte kursusmaterialet – og vil også være moderator på onlinediskussionerne.

- Som akademisk partner sikrer KU og DIKU koblingen mellem forskningsmiljøer i international topklasse og behovet for at udbrede viden om kunstig intelligens til en større befolkningsgruppe. Jeg tror, at mange studerende, borgere og virksomheder vil få en ”aha-oplevelse”, når Elements of AI viser, hvad teknologien kan bruges til. Men jeg tror også Danmark og de nordiske lande har en konkurrencefordel, fordi kritiske forbrugere og etiske overvejelser hjælper os med at forme fremtidens digitale teknologier, så de fremmer den udvikling vi ønsker os som samfund, siger David Dreyer Lassen, prorektor for forskning på Københavns Universitet.

Ansvarlig kunstig intelligens

Kurset skal give os alle en indsigt i hvad kunstig intelligens kan bruges til, hvordan kan det skabe værdi, og hvilke dilemmaer skal vi forholde os til? Det skal bidrage til vores alles digitale dannelse, og det er vigtigt. For jo mere viden vi har, jo bedre bliver vi til at stille de rigtige spørgsmål. Og jo bedre bliver vores forståelse for hvordan teknologien kan bidrage både positivt og negativt og dermed sikre at vi forløser det positive potentiale.

Ydermere bliver Elements of AI et ECTS-givende kursus, som studerende fra alle KUs brede vifte af uddannelser kan bruge til at sammenstykke deres universitetsuddannelse – om det så er kunsthistorikere, antropologer eller økonomer. Kurset bliver dermed et godt supplement til det digitaliseringsarbejde, der allerede er igangsat på KU i kraft af tidlige initiativer fra SCIENCE digitaliseringsråd og KUs 2023 strategiske satsning inden for digitalisering af forskning, uddannelse og erhvervssamarbejde.

Ambitioner om at blive en bevægelse

Kurset er udviklet i Finland af University of Helsinki og konsulenthuset Reaktor, og i forbindelse med Finlands EU-formandskab i 2019 besluttede den finske regering at gøre kurset tilgængeligt på alle europæiske sprog for at udbrede kendskabet til kunstig intelligens.

Allerede nu har mere en 650.000 studerende tilmeldt sig kurset på verdensplan, og forud for den danske lancering havde hele 3.000 tilmeldt sig den engelske version. Heraf er omkring 40% af deltageren kvinder – og det er et positivt resultat, som man håber, også kan bidrage bredt set på danske it-uddannelser og –arbejdspladser.

Den danske version af Elements of AI blev officielt overrakt til Danmark den 6. april 2021 ved en officiel lancering i overværelse af bl.a. H.K.H. Kronprinsen i Industriens hus.

Skal du være med?

Du kan se optagelse fra lanceringseventen her.

Du kan læse mere om kurset og sætte gang i din digitale læring på elementsofai.dk.

God fornøjelse!