21. april 2017

Accenture: Gode karriere- og udviklingsmuligheder

Profilhistorie

Maja Okholm arbejder som Application Development Analyst hos Accenture, hvor hun blandt andet arbejder med dataanalyse i SAS og Tableau. Hun havde ingen programmeringserfaring, da hun startede, men hendes kolleger gav hende modet til at skifte karrierespor - og Accenture gjorde det muligt.

"Et godt råd, når man skal vælge karrierevej, er, at man skal prøve sig frem. Det er de færreste, der er så heldige at vide, hvad de vil, mens de stadig læser.

Maja er uddannet bachelor og kandidat i International Business and Politics fra CBS og har desuden en CEMS Master i International Management, også fra CBS. I øjeblikket tager hun enkeltfag på DTU i Objektorienteret Programmering.

Hun har arbejdet som Application Development Analyst hos Accenture i 1,5 år. Inden da arbejdede hun som studentermedhjælper hos dem i 9 måneder, hvor hun primært lavede administrativt arbejde, hvilket er typisk for studentermedhjælpere. Det gav hende dog et rigtig godt indblik i, hvordan et stort IT-implementeringsprojekt foregår.

Accenture understøtter Majas karriereudvikling

Maja OkholmDa hun senere blev fastansat, arbejdede hun som Salesforce konsulent og med software testing, men valgte at lære at programmere:

- Jeg har valgt at lære at programmere, fordi jeg virkelig godt kan lide de intellektuelle udfordringer, det giver mig - jeg føler, jeg bliver udfordret meget mere, når jeg koder end i andre typer arbejde, og jeg kan virkelig godt lide at arbejde med min logiske sans, fortæller hun og fortsætter:

- Desuden synes jeg, det er meget tilfredsstillende, at man kan pege på, hvad man har produceret, og den meget konkrete feedback man får – man er aldrig i tvivl om hvorvidt man har fejlet.

Nu hvor hun har lært at programmere, er hun begyndt at arbejde med dataanalyse i SAS og Tableau, hvilket er den mest spændende opgave, hun har haft hidtil.

- Accenture har støttet mig ved at betale for min formelle videreuddannelse, samt ved at give mig en rolle, hvor jeg bliver lært op i at programmere i SQL, fortæller Maja.

Der kræves både tekniske og ikke-tekniske færdigheder

- Accenture er et meget stort firma med mange forskellige jobprofiler. De fleste jobprofiler rummer både tekniske og ikke-tekniske færdigheder, så man skal helst kunne begge dele. De har dog profiler med mange forskellige arbejdsområder som for eksempel frontend, dataanalyse, application development, security, networks, middelware, infrastruktur eller ”rene” konsulentopgaver, fortæller Maja og fortsætter:

- Hos Accenture programmeres der i mange forskellige sprog, men de programmeringsopgaver, vi har, afspejler applikationslandskabet hos de største danske virksomheder, så det er især de mere ”moderne” sprog som Java, Net, SQL, JavaScript osv., der dominerer, fortæller Maja.

Støtte fra kolleger

- Der er generelt en rigtig god stemning på kontoret, og mine kolleger er meget hjælpsomme, men samtidig forventes det også, at man leverer hver dag, fortæller Maja.

Det bedste ved at jobbet hos Accenture er ifølge Maja de gode kollegaer og de mange læringsmuligheder både på et fagligt og personligt plan, hvor hun blandt andet er blevet støttet i sin lyst til at lære at programmere:

- Jeg har drøftet mine karriereambitioner med flere kolleger og fået god sparring, som i sidste ende gav mig mod til at tage chancen og skifte karrierespor, afslutter hun.