2. maj 2016

Karriereprofil: Martin begyndte at kode som 12-årig

DIKU karrieredag

Martin Nyborg Thomsen begyndte som 12-årig at kode små scripts - han var fascineret af computere. Martin sætter en dyd i at klæde sig på fagligt ved aldrig at sige nej til nye udfordringer, og så brænder han for udvikling på IT-området.

Martin er uddannet fra DIKU i 2014, og i starten af 2015 begyndte han som IT-konsulent hos Capgemini Sogeti. Martin synes, at udvikling på IT-området er rigtig spændende, og det driver rigtig meget af det, som han laver i dag, men interessen for computer og kodning opstod allerede i barndommen:

- Siden barnsben har jeg været fascineret af computere, og har altid ejet en eller anden form for computer. Da jeg var omkring 12 år gammel, begyndte jeg at kode små scripts, mest for at afprøve hvad det egentlig var, man kunne gøre med en computer, fortæller Martin.

Driftarbejdet tages ud af driftens hænder

På Martins nuværende projekt er der meget fokus på at skifte fra Oracle-produkter, såsom Weblogic og Oracle Database, til open source alternativer, såsom Tomcat og PostgreSQL:

Martin Nyborg Thomsen- Vi er begyndt at bruge Vagrant og Docker, for at gøre det nemmere for os udviklere at deploye nye udgaver af vores kode til produktion. Ved at bruge Vagrant og Docker tager vi også meget af driftarbejdet ud af driftens hænder, og det giver udviklerne mere kontrol over det miljø, som applikationen kører i, fortæller Martin og fortsætter:

- Til sidst er der også meget fokus på brug af cloud services. Vi bruger GitHub som vores SCM, JFrog's Artifactory Online til at gemme vores Java artefakter, og vi bruger TravisCi og CircleCi til vores continuous integration. Dette er kun nogle af de cloud-services, som vi bruger, men tilsammen gør det, at udviklerne kan dele kodeændringer, deploy-artefakter og lave releases, som leveres til drift.

Startede i et graduate program

Martin havde hørt godt om Capgemini Sogeti, og da de tilbød et graduate-program, som kunne klæde ham på til sin start som IT-konsulent, søgte han ind hos dem:

- Hos Capgemini Sogeti er der meget fokus på de enkelte konsulenter. Det gør, at man ikke føler sig tabt i mængden. Man får hjælp til at udvikle sig fagligt, og det hjælper, at ens kollegaer er super rare og altid villige til at hjælpe én, når man har et par spørgsmål, afslutter Martin.