20. april 2016

Karriereprofil: Mød Jakob fra Systematic

DIKU Karrieredag

Jakob er systemudvikler hos Systematic og hans datalogiske baggrund har bl.a. givet ham et fundament til at tilegne sig viden, som er nødvendig for at kunne løse en given opgave.

Jakobs primære arbejdsopgaver hos Systematic består i at afklare features, designe løsninger samt implementere den nye funktionalitet og de dertilhørende automatiske tests. Det anderledes ved Jakobs arbejde som systemudvikler er, at hans hverdag ofte er på kundens lokation, hvor han sidder som konsulent.

Hvordan er jobbet som systemudvikler?

I Systematic bliver Jakob udfordret på sin faglighed, og han bliver hele tiden klogere på sit håndværk inden for eksempelvis design patterns, programmeringssprog eller paradigmer og nye teknologier. Som konsulent skal han forholde sig til domæneudfordringer, dvs. sætte sig ind i kundens forretningsgrundlag og derefter oversætte deres behov til et brugervenligt, intuitivt og solidt stykke software, som giver kunden værdi.

- Grundlaget for et succesfuldt projekt er en god fælles forståelse af både domænet og teknikken, således at løsningen indeholder de bedste elementer fra begge verdener, fortæller Jakob.

Datalogien som fundament

Portræt af JakobJakob bruger sin datalogiske baggrund som et fundament til at tilegne sig viden som er nødvendig for at kunne løse en given opgave:

- Den analytiske fremgangsmåde, som jeg lærte på universitetet, gør, at jeg hurtigt kan tilegne mig nye teknologier og gør mig i bedre stand til at identificere problemer, som kan opstå i forbindelse med softwareudvikling eller som måske allerede er opstået, fortæller han.

Jakob fortæller endvidere, at der også har været specifikke tilfælde, hvor han har kunnet anvende viden direkte fra et universitetskursus:

- Jeg har flere gange kunnet trække på de datastrukturer og algoritmer, jeg lærte på universitetet, til at løse specifikke udviklingsopgaver, og jeg forsøger at være meget bevidst omkring fordele og ulemper ved at bruge forskellige fremgangsmåder i løbet af udviklingen.

Karrieremuligheder hos Systematic

Jakob oplever, at der hos Systematic er stor tillid til de ansatte, uanset om man er nyuddannet eller en garvet udvikler:

- Hos Systematic er man selv med til at tilrettelægge opgaver og projekter alt efter kompetencer. Jeg er selv med til at bestemme, hvor mit potentiale bringer mig hen, og folk skifter ofte projekt for at tilegne sig ny viden eller udfordre sig selv på nye områder, eventuelt i en anden stilling eller rolle, afslutter han.

Mød Systematic til DIKUs Karrieredag 12. maj 2016