28. maj 2020

Varierende udbytte af virtuel IT Karrieredag

Virtuel Matchmaking

Flere af onlinefunktionerne blev taget godt imod af både de studerende og medlemmer af DIKU Business Club, men en ting står klart: det fysiske møde skal tilbage.

Helt ekstraordinært rykkede dette års IT Karrieredag online. Med et lukket universitet var det ikke muligt at mødes fysisk. Arrangørerne er dog glade for, at det alligevel blev muligt for DIKU Business Club's medlemmer at mødes med KU’s it-talenter på denne side af sommerferien – bare virtuelt:

- Der er ingen tvivl om, at vi helst havde set virksomhederne og de studerende mødes face-to-face, en virtuel messe kan ikke erstatte den fysiske karrieredag, men vi er glade for, at alle parter rykkede hurtigt og var med til at gøre dagen mulig på trods af Covid-19, siger Inge Hviid Jensen, manager af DIKU Business Club.

Der var tilmeldt 40 virksomheder og godt 240 studerende – heraf deltog 60 procent af de studerende aktivt. Det betyder samlet, at messen var besøgt af færre studerende end den normale fysiske messe. Til gengæld havde mange virksomheder en aktiv tilgang og kontaktede selv de studerende via platformen. Enkelte virksomheder gav dog udtryk for, at de fik for få chats med relevante studerende.

- Vi ville selvfølgelig ønske, at tallene havde været endnu bedre, men må også konstatere, at der er stor forskel på, hvordan virksomhederne har taget platformens funktioner i brug. Jeg kan dog allerede nu berolige med, at vi næste år skal tilbage til den fysiske IT Karrieredag, siger Inge Hviid Jensen.

Let tilgængelig information var et plus

Mange af virksomhederne, der deltog i årets IT Karrieredag benyttede muligheden for let at finde et match i databasen og kontakte de studerende direkte. Det mærkede Sarah Maria Hyatt, der er førsteårsstuderende på kandidaten i datalogi. Hun blev overrasket over den store interesse, som virksomhederne viste:

- Samlet set sidder jeg faktisk tilbage med det indtryk, at jeg har fået meget mere ud af dette års online karrieredag. Jeg savnede den hyggelig tid med mine medstuderende i vandrehallen, men i år har jeg fået et meget bedre indtryk af, hvad virksomhederne har at tilbyde, fordi jeg havde bedre tid og ro omkring mig.

Som resultat af de mange chats, er Sarah nu i løbende kontakt med flere virksomheder. To af de deltagende virksomheder, Netcompany og 3Shape, beretter også om, at de har opnået værdifuld kontakt til flere studerende:

- På en almindelig messe kan jeg ikke bare downloade de studerendes CV og så gå hen og starte en samtale med dem. Jeg ville være afhængig af, at de kom hen og snakkede med mig. Det var muligt her og en ret fed funktion, siger Mikkel Odderup Hadsbjerg, der dog vil foretrække at møde de studerende face-to-face næste år. Også hos 3Shape bliver den lettilgængelig information fremhævet:

- Jeg synes, det var en vellykket dag. De studerende viste stor interesse, som jeg også tænker vil bære frugt. Og det smarte er, at vi nu kan fortsætte vores samtaler med de studerende direkte på platformen, siger Christine Hartvigsen, P&O Partner R&D fra 3Shape.

Glade for opbakning

I DIKU Business Club er der stor glæde over, at mange deltagere tilkendegiver, at de har fået et godt udbytte ud af at deltage.

- Og så er vi rigtig glade for, at vi mødte stor opbakning til at forsøge os med den virtuelle model frem for at aflyse dette års karrieremesse, siger Inge Hviid Jensen.

Hun påpeger at de mange erfaringer vil blive taget med ind i planlægningen af næste års karrieremesse, som gerne skulle kombinere det bedste fra den virtuelle med den fysiske messe.