Støtte i den offentlige digitalisering: En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark
Research output: Book/Report › Report › Research
Standard
Støtte i den offentlige digitalisering : En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark. / Andersen, Stig Bo; Mortensen, Sofie Skovbæk; Lassen, Aske Juul; Jespersen, Astrid Pernille.
Center for humanistisk Sundhedsforskning, 2024. 41 p.Research output: Book/Report › Report › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - RPRT
T1 - Støtte i den offentlige digitalisering
T2 - En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark
AU - Andersen, Stig Bo
AU - Mortensen, Sofie Skovbæk
AU - Lassen, Aske Juul
AU - Jespersen, Astrid Pernille
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - Hvad er digital støtte? Og hvordan hjælper vi hinanden, når vi bliver usikre i de offentlige digitale selvbetjeningssystemer? Denne rapport fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning belyser hvordan digital støtte foregår, og hvorfor den i højere grad bør være en hjørnesten i den offentlige service.Regeringens visioner for den offentlige digitalisering bygger både på et ideal om digital inklusion og på ambitioner om, at danskerne skal være digitalt selvstændige. På baggrund af en kvalitativ undersøgelse af digital støtte ifm. brug af offentlige digitale selvbetjeningssystemer, stiller forskere fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning i denne rapport sig kritisk over for den politisk målsætning om digital selvstændighed.Rapportens argument er, at digital støtte i praksis spiller en afgørende rolle, når borgere står over for en ny offentlig digital selvbetjeningsløsning. Vejledning, råd, sparring og tryghed er afgørende for den digitale interaktion og dermed afgørende for inklusionen af de borgere, som af den ene eller anden grund er udfordret i deres digital interaktion med det offentlige.
AB - Hvad er digital støtte? Og hvordan hjælper vi hinanden, når vi bliver usikre i de offentlige digitale selvbetjeningssystemer? Denne rapport fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning belyser hvordan digital støtte foregår, og hvorfor den i højere grad bør være en hjørnesten i den offentlige service.Regeringens visioner for den offentlige digitalisering bygger både på et ideal om digital inklusion og på ambitioner om, at danskerne skal være digitalt selvstændige. På baggrund af en kvalitativ undersøgelse af digital støtte ifm. brug af offentlige digitale selvbetjeningssystemer, stiller forskere fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning i denne rapport sig kritisk over for den politisk målsætning om digital selvstændighed.Rapportens argument er, at digital støtte i praksis spiller en afgørende rolle, når borgere står over for en ny offentlig digital selvbetjeningsløsning. Vejledning, råd, sparring og tryghed er afgørende for den digitale interaktion og dermed afgørende for inklusionen af de borgere, som af den ene eller anden grund er udfordret i deres digital interaktion med det offentlige.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - offentlig digitalisering
KW - digital inklusion
KW - samfund
KW - velfærd
KW - ældre
KW - etnologi
KW - kulturanalyse
M3 - Rapport
BT - Støtte i den offentlige digitalisering
PB - Center for humanistisk Sundhedsforskning
ER -
ID: 380360617