Debatartikel om Hanne Sanders bog: Bondevækkelse og sekularisering: en protestantisk folkelig kultur i Danmark og Sverige 1820-1850
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Debatartikel om Hanne Sanders bog : Bondevækkelse og sekularisering: en protestantisk folkelig kultur i Danmark og Sverige 1820-1850. / Eriksen, Sidsel.
In: Fortid og Nutid, No. 3, 1997, p. 130-139.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Debatartikel om Hanne Sanders bog
T2 - Bondevækkelse og sekularisering: en protestantisk folkelig kultur i Danmark og Sverige 1820-1850
AU - Eriksen, Sidsel
PY - 1997
Y1 - 1997
N2 - Artiklen påpeger, at Hanne Sanders kun vanskeligt kan sammenligne de svenske og danske vækkelser uden at inddrage den angloamerikanske vækkelsesreligiøsitet, som spiller en enorm rolle for udbredelsen af de svenske vækkelser i hele 1800-tallet og bl.a. resulterede i en omfattende frikirkedannelse i opposition til den lutherske Svenska Kyrkan. Den danske vækkelsesreligiøsitet resulterede i to store hovedregninger: grundtvigianismen og indre Mission, som begge forblev inden for den danske evangelisk-lutherske folkekirke. Det bliver særlig problematisk, når Hanne Sanders, som genstand for sin undersøgelse af de svenske vækkelser, netop vælger Skara Stift i Vestsverige, eller netop dér hvor den Lutherske Schartauanske-vækkelse undtagelsesvist stod stærkt , mens hun eksemplificerer de danske vækkelser med Langeland eller netop et af de få steder, hvor den anglo-amerikanske vækkelsesreligiøsitet i form af baptismen, som en klar undtagelse i det danske vækkelsesbillede slog igennem. Hanne Sanders opdager derfor ikke, hvordan det forskelligartede hovedstrømningerne i de to landes vækkelsesmønster er, og hvordan det dertilhørende forskelligartede kristendoms-, menneske- og samfundsforståelse kom til at påvirke de to landes folkelige bevægelser og selvforståelse senere i århundredet.
AB - Artiklen påpeger, at Hanne Sanders kun vanskeligt kan sammenligne de svenske og danske vækkelser uden at inddrage den angloamerikanske vækkelsesreligiøsitet, som spiller en enorm rolle for udbredelsen af de svenske vækkelser i hele 1800-tallet og bl.a. resulterede i en omfattende frikirkedannelse i opposition til den lutherske Svenska Kyrkan. Den danske vækkelsesreligiøsitet resulterede i to store hovedregninger: grundtvigianismen og indre Mission, som begge forblev inden for den danske evangelisk-lutherske folkekirke. Det bliver særlig problematisk, når Hanne Sanders, som genstand for sin undersøgelse af de svenske vækkelser, netop vælger Skara Stift i Vestsverige, eller netop dér hvor den Lutherske Schartauanske-vækkelse undtagelsesvist stod stærkt , mens hun eksemplificerer de danske vækkelser med Langeland eller netop et af de få steder, hvor den anglo-amerikanske vækkelsesreligiøsitet i form af baptismen, som en klar undtagelse i det danske vækkelsesbillede slog igennem. Hanne Sanders opdager derfor ikke, hvordan det forskelligartede hovedstrømningerne i de to landes vækkelsesmønster er, og hvordan det dertilhørende forskelligartede kristendoms-, menneske- og samfundsforståelse kom til at påvirke de to landes folkelige bevægelser og selvforståelse senere i århundredet.
KW - Det Teologiske Fakultet
KW - angloamerikanske vækkelsesbevægelser
KW - folkelige bevægelser
KW - religionssociologi
KW - baptisme
KW - svenska kyrkan
KW - folkekirken
KW - enhedsvækkelse
KW - lutherske vækkelser
KW - vækkelser
KW - kirkelige retninger
KW - sverige
KW - danmark
KW - Hanne Sanders
KW - anglo american revivalist movements
KW - social movements
KW - sociology of religion
KW - baptism
KW - svenska kyrkan
KW - folkekirken
KW - lutheran revivalist movement
KW - revivalist movements
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 130
EP - 139
JO - Fortid og Nutid
JF - Fortid og Nutid
SN - 0106-4797
IS - 3
ER -
ID: 2810182